Instagram Aina Strand

søndag 19. april 2015

Nå og da


I dette blogginnlegget skal jeg se på noen av forskjellene mellom tiden da jeg vokste opp, 80- og 90-tallet, og 2015. Hva var digital kompetanse da, og hva er digital kompetanse nå?


Da vi ble introdusert for data-teknologi på 80- og 90-tallet var det et veldig klart skille mellom skole og fornøyelse. Det første møtet med data-teknologi for fornøyelse var spillkonsoller som Sega og Gameboy. Å ta dette inn i undervisning var utenkelig, og ikke noe som streifet hverken lærere eller elever. På skolen ble vi introdusert for datamaskiner, disse ble brukt til skrivetrening. Målet var å lære Word. Timene var sjeldne, høydepunktet var å få velge Wordart til overskrift..

Wordart var datatimenes høydepunkt midt på 90-tallet. (skjermdump)


I 2015 har de fleste elever tilgang til PC, nettbrett eller smart-telefon hjemme, mange har flere av disse også. Gjennom bruken av disse har elevene mange digitale ferdigheter, ofte ferdigheter som overgår lærerens. Å lage filmer, skrive digitalt, bilderedigering og deling av filer er dagligdags for mange. Det som før ble sett på som ferdigheter som måtte læres, er nå en del av hverdagen. Det man ikke kan læres fort av en venn, eller gjennom en rask instruksjonsfilm på Youtube. Barn og unge spiller mye på fritiden, og det blir også laget spill rettet mot undervisning. Samtidig oppdager man at spill som er laget for fornøyelse, for eksempel Minecraft, kan være nyttige i undervisning.

Minecraft er et av mange spill som kombinerer skole og fornøyelse i 2015.


Forskjellen på da og nå er at da var digital kompetanse å mestre verktøyene. Digitale verktøy  ble sett på som vanskelig og komplisert, kanskje også litt skummelt. Du måtte øve, og når du mestret for eksempel Word hadde du en kompetanse som var sjelden. Nå er det ikke nok å mestre verktøyet Word for å være digitalt kompetent. Den digitale verden har blitt så mye mer! Eide (2013) har skrevet en artikkel der professor Kai Olsen ved Høyskolen i Molde har uttalt seg om digital kompetanse. Olsen mener at nesten ingen har digital kompetanse nettopp fordi man ikke kan kalle det en kompetanse når du innehar ferdigheter som de fleste har. Han mener at for å inneha digital kompetanse må man bli en aktiv partner og ikke være en passiv medvirkende.

Min medelev Merete Røed (2015) skriver om læring i dagens skole i sin studieblogg: "Eit viktig poeng i dagens skule er derfor å "lære å lære" Korleis kan vi hjelpe elevane til å lære for livet?  Og lære elevane korleis dei skal handtere informasjonsfloden på internett på." En stor del av det å være digitalt kompetent dreier seg om å kunne navigere i jungelen av informasjon vi har tilgjengelig. Også å skille mellom god og dårlig informasjon, kildekritikk, er en kompetanse som er høyaktuell i dagens skole. Et spørsmål vi må hjelpe dagens elever med å finne svar på er: Hvordan lærer jeg best? Tiden da alle skulle pugge de samme faktaopplysningene utenatt er forbi i norsk skole.


Det digitale har utviklet seg mye de siste tretti årene, og utviklingen går fortere enn noen gang. En del av det å være digitalt kompetent i 2015 er å følge med i utviklingen, prøve nye ting, og å utfordre seg selv og omgivelsene. Kanskje var det lettere å være digitalt kompetent i 1995 når man kunne ta et kurs for å lære Word eller Excel? Men det er jammen mye mer spennende å strekke seg etter digital kompetanse i 2015!


Kilder:
Eide, J.R. (12.nov.2013). Nesten ingen har digital kompetanse. Forskning.no Hentet 19.04.2015 fra: http://forskning.no/okonomi-data-informasjonsteknologi/2013/11/nesten-ingen-har-digital-kompetanse 

Merete Røed (29.apr.2015). Internett ein FLOPP. [blogginnlegg] Hentet 07.05.15 fra http://roedmstudiebloggdkl113.blogspot.no/2015/04/internett-ein-flopp.html

Minecraft bildet er merket for gjenbruk og hentet fra: https://www.flickr.com/photos/downloadsourcefr/15944373702/  

3 kommentarer:

  1. Veldig bra Aina - og den arikkelen var jeg ikke klar over! Takk - lærer så lenge en har studenter :-) Dette lover bra for M3 - har en liten ide om hva du har grepet tak i ;-D

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg tror du, som meg, syntes det var litt “spennende” å gå tilbake i tid og mimre om hvordan vi hadde det da vi vokste opp. Det er ingen tvil om at samfunnet har utviklet seg enorm i løpet av de siste tiårene. Jeg tror nok vi er enig i at det er viktig at skolen henger med på denne utviklingen. Skole og utdanning er som Erstad og Hauge (2011) skriver “bærebjelkene i samfunnsutviklingen”.

    Hvordan er det på din skole, Aina? Ser du en like stor utvikling i forhold til elevene sin bruk av teknologi på fritiden, kontra utviklingen som har skjedd på skolen? Jeg ser at for mine elever er det nok fritiden som er endret seg mest etter at de digitale mediene har gjort sin innmasj. Jeg syns ikke jeg ser en like stor utvikling på skolen. Og det er jo i bunn og grunn veldig synd, for det sier oss vel at elevene ikke får den undervisningen de har krav på i den femte grunnleggende ferdigheten?

    Så leser jeg artikkelen du har postet skrevet av førstekonsulent Jan R. Eide ved Høgskolen i Molde, som påstår at nesten ingen har digital kompetanse. Denne fikk meg til å tenke. Du refererer til Professor Olson som mener at nesten ingen har digital kompetanse nettopp fordi man ikke kan kalle det en kompetanse om du innehar ferdigheter som de fleste har. Denne setningen må jeg igrunn si meg litt enig i. For i dagens samfunn så er der visse ting man bare “må” kunne, fordi “alle” kan det. Skal man ha en kompetanse så må man ha noen som ikke alle andre har, slik du skriver. I LK06 (Udir) er kompetanse forstått som “evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer”, så da gjenstår følgende spørsmål: Gir vi elevene komplekse nok utfordringer i forhold til IKT? Jeg syns dette er et meget spennende spørsmål.

    SvarSlett