Instagram Aina Strand

fredag 29. august 2014

Presentasjon DKL114N


Emnet DKL114N på studiet "Digital kompetanse i læring"Høgskulen i Volda har tema medieproduksjon og sammensatte tekster i læring. Så da sparkes semesteret passende nok i gang med å bryte seg ut av komfortsona; vi fikk i oppgave å lage en multimedial presentasjon av oss selv, en sammensatt tekst. Sammensatt tekst er et tekstbegrep som ikke bare betyr skrift på papiret, men som inkluderer musikk,tale, sang, video, bilder og skrift. Når man setter sammen to eller flere av disse kan man kalle det en sammensatt tekst. (Liestøl, Fagerjord, Hannemyr 2009:13)

Når jeg leste oppgaven, tenkte jeg med en gang at jeg skulle prøve å slippe unna med stillbilder, tekst og musikk. Jeg trives jo definitivt best bak kamera. Men for å komme meg ut av komfortsona er det å stå foran kamera på video, med lyd (!), det største steget jeg kan ta. Jeg fant etterhvert ut at jeg skulle ta steget enda lenger, og inkluderte noe som jeg er veldig dårlig på i filmen. Du må nok ta en titt på filmen for å få vite hva det er!


(Jeg ble noen uker etter produksjonen av denne filmen gjort oppmerksom på at jeg hadde diagnosen VVS. Jeg er nå kurert, og må bare beklage til dere som ble/blir offer for min diagnose i filmen.)


Produksjonen av filmen bød som vanlig på noen utfordringer. For det første var jeg på en øy med begrenset tilgang til utstyr. Hjelpemidlene jeg hadde tilgjengelig var telefon, pc og internett, så da gjorde jeg så godt jeg kunne med det jeg hadde. De to forrige semesterene i DKL har jeg prøvd ut forskjellige program for redigering av video og bilder. Alle har manglet funskjoner som jeg har hatt bruk for, for å få ønsket resultat. Derfor prøvde jeg atter igjen et nytt program: Animoto. Og endelig fant jeg et program som jeg er fornøyd med. Jeg måtte dog betale for å få alle funksjoner, men det var verdt prisen. Noe av det som var bra med programmet er at det er enkelt å flytte rundt på bilder og video, og enkelt å snu elementer som ligger feil vei. Det finnes et godt utvalg musikk tilgjengelig i programmet, noe som gjør at jeg slipper å lete etter "lovlig" musikk andre steder. Animoto har også et rikt utvalg av delings-muligheter når filmen er ferdig, og opplastingen gikk fort. Eneste negative med programmet er at video-snuttene kan kun vare i 10 sek. Dette løste jeg med å heller lage flere korte snutter og sette sammen med bilder. Gjennom arbeidet med filmen har jeg brukt mange av funksjonene i Animoto og jeg gleder meg til å prøve ut dette programmet mer både i studie- og jobbsammenheng! 

Jeg hadde det gøy mens jeg arbeidet med filmen, og bortsett fra at jeg må se meg selv på film, er jeg fornøyd med resultatet. Jeg ønsket å lage en underholdende film, som folk orker å se ferdig til tross for at den nærmer seg tre minutter. Jeg syns selv at variasjonen i bildene, mye farger og at det skjer mye, i tillegg til spenstig musikk i bakgrunnen gjør filmen spennende å se på. Jeg vurderte det slik at å ha med masse prat om ønsket utbytte av DKL ville gjøre filmen kjedeligere. Det finnes nok en spenstig måte å gjøre dette og på, jeg kom bare ikke på noe der og da. Jeg valgte derfor å gjøre den delen kort og enkel, og heller utdype her på bloggen: 

Gjennom arbeidet med dette emnet håper jeg å få øvelse i diverse verktøy til produksjon av digitale sammensatte tekster. Dermed kan jeg veilede mine elever i grunnleggende ferdigheter som gjør at de kan ha glede av å lage produksjoner i fellesskap eller alene. Jeg ønsker og å få økt kunnskap i hvordan jeg kan lage pedagogiske sammensatte tekster som både formidler et budskap og fenger elevene. Jeg har erfart de to foregående semesterene at når jeg har gjort meg grunnleggende erfaringer i forskjellige programmer, blir det lettere å ta i bruk nye programmer og mer avanserte funksjoner. Slike erfaringer håper jeg at mine elever også kan gjøre, under min veiledning. 

DKL-studiet har gjort meg bevisst på at det er ikke digitale hjelpemidler som skal styre hva jeg formidler. Jeg skal derimot bruke de digitale hjelpemidlene der de kan løfte undervisningen, understreke og fremheve det jeg formidler, og bidra til økt læring for elevene mine. Dette tar jeg med meg  når jeg nå begynner på et nytt, og forhåpentligvis spennende, semester.  "..de digitale mediene må integreres der vår pedagogikk og undervisning kan dra nytte av nytt verktøy, og vi må ikke la teknologien styre hvilke arbeidsmåter og metoder som skal brukes i klasserommet." (Høiland & Wølner 2007:15)

Og hvem vet; kanskje blir jeg mer komfortabel foran kamera det neste halvåret?




Kilder:

Høiland, T. & Wølner, T.A. (2007). Fra digital ferdighet til kompetanse, -om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag

Liestøl, G., Fagerjord, A. & Hannemyr, G. (2009). Sammensatte tekster. Arbeid med digital kompetanse i skolen. Oslo: Cappelen Damm AS




1 kommentar:

  1. Heisann Aina. Du er kommet godt i havn, og det er bra å se at du kommer deg ut av komfortsonen selv som tredjesemesterstudent. Du oppfyller alle punktene vi har satt opp i rubrikken. Kanskje du kunne vært enda mer presis ved formidlingen av hva du har lært i arbeidet med oppgaven.

    SvarSlett